اقتصادی شدن تغییر بن سازه خودرو با افزایش تولید
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت میگوید: برای اقتصادی شدن تغییر بن سازه یا همان پلتفرم خودرو، باید میزان تولید خودرو با بن سازه جدید افزایش قابل توجه داشته باشد.
آقای امیرحسن کاکایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به پلتفرم یا بن سازه خودروهای داخلی، گفت: خودرو مجموعهای از شاسی، موتور، صندلی و قوای محرکه است. خودروسازان بزرگ دنیا برای اینکه بتوانند هزینههای تولید را کم کنند، به عنوان مثال ۱۵ نوع خودروی مختلف را با یک شاسی و زیرمجموعه که به آن بن سازه میگوییم، طراحی و تولید میکنند که این مشترک سازی، طراحی و تولید بن سازه را اقتصادی میکند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تولید بن سازه خودرو در ایران با توجه به تولید کمِ خودرو، صرفه اقتصادی ندارد، افزود: ۲ خودروساز مطرح دنیا بیش از ۱۰ میلیون خودرو را با ۵ بن سازه مشترک، در سال تولید میکنند و به همین دلیل هم موفق هستند. تولید خودرو کمتر از ۵ میلیون برای تعریف یک بن سازه معنا ندارد، تولید یک میلیون خودرو در سال نیز برای خودروساز صرفه اقتصادی ندارد و تولید کمتر ۲۰۰ هزار دستگاه در کل برای یک کارخانه نیز به صرفه نیست.
وی افزود: در ایران تولید خودرو در بهترین شرایط، یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است. در کشور حداقل ۱۰ خودروساز سواری داریم که میزان تولید هیچ کدام از آنها به یک میلیون در سال نمیرسد به طوری که بالاترین میزان تولید خودرو برای خودروسازان ایرانی، پراید بود که به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال رسید.