وزیر راه : انسانها باید محور توسعه شهرها باشند
وزیر راه و شهرسازی گفت : نباید ساختمان ها و ابنیه محور توسعه باشد بلکه شهروندان و انسانها باید محور توسعه شهرها باشند .
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، عباس آخوندی که امروز درجمع اساتید معماری دانشگاه تهران سخن می گفت افزود : شما دانشگاهیان باید پیشنهادها و تئوری های خود را در این باره که اگر قرار باشد انسان محور شهر قرار گیرد چه اقداماتی در نظام شهرسازی اصلاح شود به وزارت راه و شهرسازی ارائه دهید و ما حتما آنها را پیگیری خواهیم کرد .
وی با اشاره به پیشنهاد یکی از این اساتید مبنی بر اولویت زندگی شهروندی بر تمام امور شهرسازی گفت: اگر قرار باشد این امر محقق شود دیگر نوسازی ساختمان ها در اولویت بعدی قرار می گیرد و ما باید به این سوال پاسخ دهیم که چطور زندگی را در محلات و شهرها زنده کنیم.
آخوندی با بیان اینکه در اصلاح اصول شهرسازی به دنبال مچ گیری نیستیم بلکه به دنبال یادگیری هستیم افزود: اگر بخواهیم از شخص خاصی نام ببریم به مسائل سیاسی منجر می شود و این خود مانع اصلاحات بعدی خواهد شد .
وی با بیان اینکه فاصله گذاشتن میان دولت و مردم ما را دچار گرفتاری کرده است گفت: می خواهیم این خطوط را برداریم بطوریکه خود مردم به صورت فعال در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند .
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه مشکل دیگر ما این است که دولت مسئولیت همه امور از جمله ترافیک ، مسکن ، آب ، نان و حتی تغذیه مردم را بر عهده گرفته و باید پاسخ دهد گفت: اگر دولت وسیله ی به زیستی مردم را فراهم کند آن وقت همه باید پاسخ گو باشیم .
وی با تاکید بر اینکه معتقدم ما نظام شهرسازی نداریم گفت : در مجموعه شهرسازی عنصر اصلی شهروند است و ما چون به این موضوع اهمیت نداده ایم بنابراین نظام شهرسازی نداریم و سازمان اجتماعی را گم کر ده ایم .
وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه می دانم زدن این حرفها در حوزه اجتماعی چقدر خطرناک است و از این پس باید در باره همه ا مور نظیر اشتغال ، اقتصاد ، فرهنگ ، سینما و ... پاسخ گو باشیم گفت: اساسا این موضوع نقطه پایانی ندارد بلکه مهم این است که از جایی شروع شود .
وی افزود : یکی ازمشکلات ما در 35 سال عمر جمهوری اسلامی این است که به اصلاحات اداری بیش از اصلاح اجتماعی بها داده ایم و فکر می کنیم با تغییر قوانین و سازمان اداری تغییرات بزرگی رخ می دهد .
آخوندی اصلاحات اجتماعی و تکیه بر اراده عمومی را بسیار مهمتر از تکیه بر اراده اداری دانست و با اشاره به ادعای یکی از اساتید دانشگاه مبنی بر فروش برخی از قوانین گفت: بله این موضوع روی می دهد اما کدام اراده اجتماعی در برابر آن می ایستد ؟
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در غیاب اراده اجتماعی انتظار اصلاح از اراده ادرای زیاد است افزود: البته کسی که می تواند این مشکل را حل کند همین جمع نخبگان است .
وی با ا شاره به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر افزایش یک طبقه به ساختمان های شهر گفت: کدام اراده اجتماعی با این موضوع برخورد کرد
آخوندی افزود : این که یک بحث سیاسی و امنیتی نیست بلکه بحث اجتماعی است اما کسی در برابر آن موضع نگرفت .
وی گفت: باید قبول کنیم اقدامات اداری کفایت نمی کند و ما به اراده اجتماعی نیازمندیم .
وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه نشست با نخبگان و صاحب نظران را برای ایجاد اراده اجتماعی تعقیب می کنیم اظهارداشت : محلات و شهرها هویت های مستقل خود را دارند که تفاوت بین شهرها و محله ها به معنی تعارض بین آنها نیست .
وی از دانشگاهها خواست که تمایز بین هویت ملی و محلی را به صورت تئوری پیشنهاد دهند ومدیران اداری را اغنا کنند که نباید نگران تفاوت های هویت های محلی باشند .
آخوندی همچنین با بیان اینکه یکپارچه سازی در ایران با تمرکز مترادف شمرده شده است گفت:نباید یکپارچه سازی را با تمرکز یکی بدانیم بلکه باید در درون آن رقابتهای محلی را بپذیریم .
وی با تاکید بر ضرورت مشارکت شهروندان در تصمیم گیری و اجرا گفت : مشارکت بدون تبدیل به خواسته ی اجتماعی قابل تحقق نیست .
وزیر راه و شهرسازی افزود : یکی از مشکلات ما این است که از رئیس جمهور تا دهیار به عنوان نماینده دولت شناخته می شوند و در هیچ کجا اداره امور به معنای واقعی به نیروهای محلی واگذار نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای کاهش مصرف انرژی در شهرها توسعه و ترجیح حمل و نقل ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است گفت: همچنین همه 22 مبحث ساختمان سازی را در دست بازنگری داریم .
وی همچنین از پیشنهاد تشکیل انجمن معماران استقبال کرد و گفت : این نوع انجمن ها تمرکز در سازمان نظام مهندسی را از بین می برد و به مشاغلی نظیر ، مهندسی معماری و شهرسازی هویت می بخشد
آخوندی: ضرورت توجه به شهروندان در طرح های شهری
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : توجه به حقوق شهروندان در طرح های شهری ضروری است .
عباس آخوندی امروز در نخستین نشست هم اندیشی اساتید معماری و شهرسازی دانشگاه تهران افزود : در فرایند تهیه طرح های شهری که عمدتا با نگاه فنی و اداری به تصویب می رسد ، به اعلام نظر شهروندان توجهی نمی شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، وی ادامه داد : این پرسش مطرح است که سلول اصلی تشکیل دهنده شهرها، ساختمان ها، معابر و شبکه حمل و نقل است یا شهروندان و سازمان اجتماعی؟
وی گفت: در طرح های جامع و تفصیلی شهرسازی عمدتاً به کالبد یعنی به تراکم ساختمانی توجه می شود تا به شهروند.
آخوندی افزود: در خیابان ها غلبه ساختمان بر شهروندان، غلبه ماشین بر شهروندان و غلبه سیستم بروکراسی بر شهروندان را مشاهده می کنیم و کمتر پیاده رویی را داریم که بشود حداقل هزار متر به راحتی در آن راه رفت.
وی گفت: آیا این همه ساخت و ساز برای رفاه حال شهروندان است یا برای ساخت مجموعه ی فیزیکی بزرگ بدون توجه به آسایش و آرامش شهروندان؟
وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز همه ما با آلودگی هوا، ترافیک و کیفیت نازل آب و آسایش شهری و اجتماعی مواجه هستیم.
آخوندی با بیان اینکه ورود به این بحث ها ابعاد گسترده ای دارد ، گفت: بحث بعدی که باید به آن توجه شود ، بحث فقر شهری و عدالت است.
وی افزود: اینکه کل عدالت را به توزیع یارانه و مسکن مهر تقلیل دهیم و بگوییم مسئله حل شده ، آیا رسیدن به عدالت است؟
آخوندی با بیان اینکه امروزه شاهد قطبی شدن وحشتناک شهر تهران در شمال و جنوب با حداقل تفاوت قیمت 10 برابر در مسکن هستیم ، گفت: ظاهر شهر این بی عدالتی را فریاد می کشد.
وی تصریح کرد: نمی توانیم به عدالت و کاهش فقر بی توجه باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره دوباره به مسکن مهر گفت: باید تبیین شود که مسکن مهر به توسعه فقر و بخصوص فقر شهری انجامیده است یا خیر؟
آخوندی گفت: اینکه مجموعه ای با سرمایه اجتماعی صفر درست کنیم و بعد تصور کنیم مجموعه انسانی 300 تا 400 هزار نفری در یک فاصله کوتاه بدون سیستم های اجتماعی و فرهنگی ساکن شوند و یک شهر را تشکیل دهند، تصور کالایی از انسان است که می شود انسان ها را همانند کالا در یک محوطه یا انباری کنار هم چید.
وی افزود: با اجرای مسکن مهر 8600 هکتار به محدوده شهرهای ایران اضافه شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در نظام اداری تصمیم گرفته شد چقدر به کدام شهر اضافه شود که نشان می دهد موضوعی به نام شهر و به مفهوم شهرسازی نداریم.
آخوندی با بیان اینکه طرح جامع یک شهر ، یک کالای عمومی محلی است که لزوماً نباید در همه شهرها شبیه هم باشد ،افزود : هر شهری با توجه به حقوق شهروندی ، هویت شهری و محلی خاص خود را دارد و شهر تهران با شهر مشهد یا یزد از این لحاظ متفاوت باشد.
وی گفت: وقتی به تصمیم گیری های محلی توجه نمی کنیم و همه چیز به شکل بروکراتیک و مرکزی تصمیم گیری می شود ، شاهد این نوع ناهنجاری های خواهیم بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود : در تقسیمات کشوری ایران، حتی دهیار هم نماینده دولت مرکزی است و هیچ تقسیمات محلی که بتواند هویت محلی مستقل داشته باشد وجود ندارد.
آخوندی گفت: البته استقلال و هویت محلی در تعارض با حاکمیت ملی نیست.
وی با اشاره به برخی ناهنجاری ها و تصمیم گیری های سیاسی برای شهرها بدون توجه به محدودیت های محلی افزود: یک مرتبه تصمیم گرفته می شود 17 و نیم درصد به تراکم شهر تهران اضافه شود.
آخوندی مشکل بعدی طرح های شهرسازی در کشورمان را موازی بودن نظام مدیریت خدماتی با نظام مدیریت سیاسی دانست و گفت: این روند از لحاظ بهره وری هم بر حقوق شهروندی و معماری تأثیرگذار است.
وی افزود: وقتی که قرار باشد کالبد بر شهر و شهروند حکومت کند، مفهومی به نام معماری، شهرسازی، حقوق شهروندی و حقوق محلی دستخوش تصمیم های سیاسی می شود یا قابل خرید و فروش در حوزه اقتصادی می شود، مانند همین خرید و فروشی که در شهرهای ایران رایج است.
بررسی مصوبه افزایش تراکم تهران در شورای عالی معماری
وزیر راه و شهرسازی درباره مصوبه افزایش تراکم شهر تهران گفت : در دبیرخانه شورای عالی معماری وشهرسازی در حال پیگیری است.
عباس آخوندی افزود: نظر این شورا ، تصمیم نهایی خواهد بود.
وی در باره این نشست چهار ساعته هم گفت : شهروندان ما در میان ماشین وساختمان شهرها گم شده اند و این ابزارها بر شهروندان غلبه کرده اند که باید این روند معکوس شود.
آخوندی افزود: باید همه این ساختمان ها و ماشین ها در خدمت شهروندان باشد.
وزیر راه شهرسازی گفت: تغییر این روند کار سختی است و باید از استادان فن مانند این جمع یاد بگیریم و این کار را ساماندهی کنیم.