• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۰۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

ابداع رباتی برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

یک ربات اجتماعی که به تازگی ابداع شده، در کمک به حفظ تمرکز حواس کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری برای انجام دادن تکالیف درسی موفق بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محققان می‌گویند که این ربات در کلاس درس و محیط‌های یادگیری افراد دارای ناتوانی‌های یادگیری مشارکت مثبت داشته است.

محققان مهندسی در دانشگاه واترلو با موفقیت از یک ربات برای کمک به تمرکز حواس کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری استفاده کردند.
این یکی از نتایج کلیدی در این مطالعه جدید بود و نشان داد نوجوانان و مربیان آن‌ها مشارکت مثبت ربات در کلاس درس را ارج می‌نهند.

دکتر کرستین داوتنهان، استاد مهندسی برق و رایانه گفت: استفاده از ربات در نظام آموزش همگانی قطعا ظرفیت‌های عظیمی دارد. به طور کلی، یافته‌ها نشان می‌دهد ربات‌ها تأثیر مثبت بر دانش‌آموزان دارند.

این محققان سال‌ها در مورد کاربرد رباتیک در معلولیت کار کرده است و اصول برابری، دربرگیری و تنوع را در پروژه‌های تحقیقاتی خود گنجانده است.

ابداع رباتی برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
 
 دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری ممکن است از کمک‌های یادگیری اضافی، مانند آموزش تک به تک و تلفن‌های هوشمند و تبلت بهره ببرند.

مربیان در سال‌های اخیر استفاده از ربات‌های اجتماعی را برای کمک به یادگیری دانش‌آموزان مورد تحقیق قرار داده اند. اما غالبا محوریت تحقیقات آن‌ها روی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بوده است. در نتیجه، کار‌های کمی در زمینه استفاده از ربات‌های کمکی اجتماعی برای دانش آموزان با ناتوانی‌های یادگیری انجام شده است.

داوتنهان به همراه دو محقق مهندسی واترلو و سه کارشناس انجمن ناتوانی‌های یادگیری در ونکوور در کانادا مجموعه آزمایش‌هایی را با یک ربات انسان‌نما کوچک به نام QT انجام دادند.

داوتنهان گفت توانایی ربات برای انجام حرکات با استفاده از سر و دست، همراه با ویژگی‌های گفتاری و صورت، باعث شده برای استفاده کودکان دارای اختلالات یادگیری بسیار مناسب باشد.

محققان با تکیه بر پژوهش‌های نویدبخش قبلی، ۱۶ دانش آموز با ناتوانی یادگیری را به دو گروه تقسیم کردند. در یک گروه، دانش آموزان فقط با یک مربی به صورت انفرادی کار می‌کردند. در گروه دیگر، دانش آموزان به صورت تک به تک با یک مربی و یک ربات انسان نمای QT کار کردند. در گروه دوم، مربی از تبلت برای هدایت ربات استفاده کرد که این ربات فعالیت‌های مختلف را با استفاده از گفتار و حرکات خود به صورت مستقل انجام داد.
 
ابداع رباتی برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
 
در حالی که مربی جلسات را کنترل می‌کرد، ربات در زمان‌های مشخصی با هدایت مربی، دانش‌آموز را راهنمایی می‌کرد. ربات علاوه بر آغاز کار جلسه، اهدافی را تعیین و در صورت لزوم راهبرد‌های خودتنظیمی ارائه کرد. اگر فرایند یادگیری از مسیر خارج می‌شد، ربات از راهبرد‌هایی مانند بازی، معما، جوک، تمرینات تنفسی و حرکات فیزیکی استفاده می‌کرد تا دانش آموز را به مسیر کلاس بازگرداند.

داوتنهان گفت: دانش‌آموزانی که با این ربات کار می‌کردند، به طور کلی بیشتر با وظایف خود درگیر شدند و در مقایسه با دانش‌آموزانی که ربات به آن‌ها کمک نمی‌کردند، می‌توانستند کار‌های خود را با سرعت بالاتری انجام دهند.

به نقل از از وبگاه نروساینس نیوز، مطالعات بیشتری برای استفاده از ربات برنامه ریزی شده است. مقاله‌ای از این تحقیق در کنفرانس بین المللی رباتیک اجتماعی در فلورانس در ایتالیا ایتالیا ارایه شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
طرح نظارت ویژه شب یلدا آغاز شد
کرمان برفراز به گفتمان توسعه استان تبدیل شده است
اخبار البرز در یک نگاه در روز ۲۲ آذر
تخریب ابر ویلای غیرمجاز در حاشیه رود کرج پایان یافت
اجرای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعبت طرح‌های آبخیزداری
درخشش کردستانی‌ها در مسابقات والیبال جهانی
همدان میزبان مسابقات انتخابی تیم ملی کاتای قهرمانی 
«تهران ۲۰»، «کافه مستند» و «قرارگاه»، از قاب تلویزیون
افزایش نرخ سوم بنزین به ۵۰۰۰ تومان؛ سهمیه‌های اول و دوم بدون تغییر
آغاز طرح نظارتی بازار شب یلدا در بهارستان
پایش و نمونه‌برداری از رودخانه زاب و مخزن سد سردشت
خارج‌ کردن ۲۲ سنگ از مثانه بیمار ۹۰ ساله در آباده
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در باروق
آغاز مطالعات طرح کمربندی ۳۰ کیلومتری گلپایگان
اختتامیه شانزدهمین جشنواره علامه حلی در قم
دورکاری ۴۰ درصدی ادارات و فعالیت مدارس با رعایت دستورالعمل‌ها
پارک ملی گلستان، بهشت تنوع زیستی ایران
تعزیر تعمیرکار یخچال متخلف در ارومیه
سه نمایش روی صحنه سومین روز جشنواره تئاتر سقز
شکست سپاهان در سومین گام لیگ برتر والیبال بانوان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
سامانه بارشی در راه گیلان/ اواخر وقت فردا بارش‌ها آغاز می‌شود
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
مجروح شدن فرمانده انتظامی مشهد و یک مامورپلیس، حین انجام وظیفه
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۱۰ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
ورود پول حقیقی، موتور صعود بورس را روشن نگهداشت  (۱ نظر)