• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۸۷۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴

لاستیک خودرو‌های آینده؛ بدون نیاز به باد و بدون پنچری

کارشناسان معتقدند نسل آینده خودرو‌ها دارای لاستیک‌هایی بدون نیاز به هوا هستند.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، پنجر شدن خودرو‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلات رانندگان محسوب شده و همه کسانی که تجربه پنچر شدن خودرویشان را دارند از خود می‌پرسند آیا روزی فرا می‌رسد که همه ما به طور معمول با لاستیک‌های بدون نیاز به هوا در حال رانندگی باشیم؟ فناوری‌های جدید این رویا را فراهم کرده و کارشناسان معتقدند نسل آینده خودرو‌ها دارای لاستیک‌هایی بدون نیاز به هوا هستند.

لاستیک خودرو‌های اینده نیازی به باد ندارد

 سازندگان تایر چند سالی است که ایده اختراع مجدد این وسیله را در دستور کار داشته و البته این موضوع با چالش‌هایی جدی نیز همراه است. این ایده در ابتدا زاییده افکار دانشمند اسکاتلندی یعنی رابرت تامسون و بعد‌ها جان بوید دانلوپ بود که مخترعان لاستیک پنوماتیک محسوب می‌شوند.

در ماه ژانویه، شرکت لاستیک سازی میشلن اعلام کرد که نوع مفهومی جدید این شرکت برای یک تایر ضد پنچری، در سنگاپور با ناوگانی از ون‌های شرکت پستی DHL آزمایش خواهد شد. لاستیک‌های بدون هوا آپتیس در طول سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد، این طرح برای غلبه بر مشکل پرهزینه خرابی و لاستیک‌های از بین رفته از طریق پنچری در خودرو‌های تحویل آخرین مایل است.

آزمایش این سوال را مطرح می‌کند: آیا لاستیک‌های ضد پنچری می‌توانند برای رانندگان خودرو مزیتی داشته باشند؟ میشلن می‌گوید: این لاستیک‌ها برای خودرو‌ها و همچنین وانت‌های سبک در نظر گرفته شده‌اند و می‌گوید که نسبت به لاستیک‌های معمولی در برابر خطرات جاده‌ای مقاوم‌تر هستند.

از آنجایی که هوا در این لاستیک‌ها وجود ندارد، آپتیس همچنین مشکل فشار باد لاستیک‌ها و عدم توازن خودرو را نیز برطرف می‌کند، زیرا تایر‌های پنوماتیکی تا حد زیادی به کارکردن در فشار‌های صحیح برای عملکرد مناسب متکی هستند.

باید توجه داشت نگهداری ضعیف لاستیک‌های فعلی همچنین باعث سایش زودرس و ناهمواری لاستیک شده و فشار نامتوازن لاستیک در اطراف خودرو می‌تواند بر پایداری در هنگام ترمز، به ویژه در جاده‌های خیس تأثیر بگذارد؛ بنابراین در مجموع، تعمیر و نگهداری ضعیف لاستیک‌های بادی همواره سخت و هزینه زا است. در این راستا مانند بسیاری از شرکت‌های تایرسازی، میشلن به شدت روی پایداری لاستیک‌های خود، به ویژه در رابطه با طول عمر آن‌ها کار کرده و در حال آزمایش با استفاده از مواد پایدار است.

این شرکت فناوری لاستیک بدون هوا را با شعار تایر‌های کاملاً پایدار تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار خود قرار داده و اشاره می‌کند که ۱۲ درصد از لاستیک‌ها به دلیل پنچری و عدم تنظیم باد و ۸ درصد دیگر به دلیل سایش زودرس یا ناهموار به دلیل نگهداری ضعیف فشار تایر، از بین می‌روند.

این شرکت تخمین می‌زند که تایر‌های بدون هوا می‌توانند در از بین رفتن سالانه ۲۰۰ میلیون لاستیک جلوگیری کند.

پیش از این طرح مفهومی، گودیر مفهوم تایر بدون هوا Aero خود را در سال ۲۰۱۹ نشان داد. این لاستیک دارای پره‌های تغییر شکل شعاعی برای پشتیبانی جریان هوا بین آج و چرخ است. در حال حاضر لاستیک جدید Aero یک گام بسیار بزرگ جلوتر رفته و پره‌های داخلی لاستیک به تیغه‌های فن تبدیل می‌شوند تا نیروی رانش ایجاد کرده و سرعت خودرو را بیشتر کنند.

مترجم: مهگل غفاری 

منبع:  سیناپرس به نقل از autocar 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های آبادان و خرمشهر
اختتامیه جشنواره ورزشی نیروی دریایی ارتش
تامین بیش از نیمی از لیمو ترش کشور در فارس
گذشت اولیای دم و نجات محکوم از قصاص
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
اختلاف در اروپا بر سر مسدودی ۲۱۰ میلیارد یورو از دارایی روسیه
محبت اهل بیت (ع) محور مشترک وحدت شیعه و سنی است
بانوان آذربایجان شرقی کارآفرین و خلّاق برای اقتصاد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
هوا در ۸ منطقه اصفهان و دو شهردیگر پاک است
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق شاهرود
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین از بامداد امروز در زنجان
تجليل فعالان قرآني بسيج در چلچراغ آيه ها
برخورد پراید با گاردریل در جاده مایان_ تبریز با ۶ مصدوم
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
دستاورد نوین دانشمندان برای بازسازی و توقف تخریب دیسک بین‌مهره‌ای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۲ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (بیست ودوم آذرماه ۱۴۰۴)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)