• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۰۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

سامانه‌ای برای جلوگیری از تصادف پهپاد‌ها

با گسترش روزافزون استفاده از پهپاد‌ها و احتمال برخورد آن‌ها با یکدیگر، محققان سامانه‌ای به نام «حباب» را برای جلوگیری از حوادث طراحی کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما: گروهی از محققان اخیراً اظهار کرده‌اند "حباب‌های ایمنی" می‌توانند از برخورد هواپیما‌های بدون سرنشین به یکدیگر جلوگیری کنند. محققان دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا (Polytechnic University of Valencia)، دانشگاه کویمبرا (University of Coimbra)، دانشگاه ساپینزای رم (Sapienza - Università di Roma)، سازمان یوروکنترل (Eurocontrol) و شرکت اسپانیایی ایندرا (Indra) پلتفرمی به نام "Bubbles" را برای کنترل پرواز‌های پهپاد‌ها و جلوگیری از برخورد آن‌ها طراحی کرده‌اند.

در آینده نزدیک، پهپاد‌ها بر فراز فضا‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم پرواز خواهند کرد و درعین‌حال وظایف مختلفی را انجام خواهند داد. ازآنجایی‌که انتظار می‌رود تعداد هواگرد‌ها از جمله تاکسی‌های پرنده در سال‌های آینده افزایش یابد، استاندارد‌های ایمنی نیز باید بهبود یابد. پلتفرم کنترلی جدید باهدف مدیریت پرواز پهپادها، به‌گونه‌ای است که از تصادف بین آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. این کار نیز با ایجاد حباب‌هایی برای محافظت از مسیر‌های پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین انجام خواهد شد.

در سال ۲۰۲۳، مقررات یو اسپیس اتحادیه اروپا (EU U-space regulation) اجرایی خواهد شد. در این قانون آمده است که پهپاد‌ها باید بتوانند وظایف خود را در فضای هوایی به طور ایمن و کارآمد انجام دهند. مشخصات هواگرد‌ها و اپراتور آن‌ها به‌منظور جلوگیری از برخورد با سایر هواگرد‌های در حال پرواز نیز باید از قبل در سامانه مرز هوایی و طرح پرواز ثبت شوند. این سیستم دقیقاً همانند بخش مراقبت پرواز فرودگاه‌ها عمل می‌کند.

مراقبت پرواز (Air Traffic Service) به‌طورکلی به خدمتی اطلاق می‌شود که هدف آن جلوگیری از تصادف هواپیما‌ها در سطح فرودگاه‌ها و از طرف دیگر ایجاد بستری مناسب برای حرکت روان ترافیک هوایی و ارائه اطلاعات ضروری جهت حفظ ایمنی پرواز‌ها و کمک در مواقع بحرانی به هواپیما است.

"ویسنته بالبستر تجدور" (Vicente Balbastre Tejedor) از محققان این مطالعه گفت: نام این پلتفرم "Bubbles" به معنای "حباب" گویای همه چیز است و ایده ما این است که حباب‌های امنیتی مجازی را در اطراف پهپاد‌ها ایجاد کنیم. این ایده جدیدی نیست چرا که در هواپیما‌ها این مفهوم در حال حاضر اعمال می‌شود.

حباب‌های مجازی از برخورد جلوگیری می‌کنند

برای هواپیماها، حداقل سه جداسازی/تفکیک (separations) طولی، جانبی و عمودی اعمال شده است؛ بنابراین شکستن این حباب یک سیگنال اولیه را به خلبانان خطوط هوایی ارسال می‌کند تا آن‌ها بتوانند مسیر خود را برای جلوگیری از برخورد با هواگرد دیگر تغییر دهند. مسافت‌ها در این روش تقریباً ثابت است، زیرا هواپیما‌ها به همان ترتیب قبل پرواز می‌کنند و ویژگی‌های آن‌ها نیز کاملاً مشابه یکدیگر است.

بالبستر گفت: درباره پهپادها، اما همه چیز تغییر می‌کند، زیرا آن‌ها می‌توانند مانور‌های مختلفی انجام دهند و از نظر ویژگی‌های فنی و سرعت نیز با هم تفاوت دارند و می‌توانند به‌صورت عمودی توقف کرده و حتی از زمین بلند شوند. به همین دلیل تعیین حداقل مقادیر جداسازی آن‌ها دشوارتر است. پلتفرم ما هنگامی که دو حباب با هم برخورد می‌کنند، داده‌های GPS پهپاد‌ها را جمع‌آوری کرده و برخورد را تشخیص می‌دهد و پیامی را برای اپراتور آن هواپیمای بدون سرنشین ارسال می‌کند. در آنجا، فهرستی از برخورد‌ها (بر اساس شدت) ارائه می‌شود. با کلیک بر روی هر یک از آنها، اپراتور می‌تواند داده‌های سرعت و مسیر را مشاهده کند تا از برخورد جلوگیری کند.

پلتفرم BUBBLES روی ایجاد تعادل بین ایمنی و احتمال پرواز هم‌زمان هواپیما‌های بدون سرنشین بیشتر کار می‌کند. هرچه حباب بزرگ‌تر باشد، فضای کمتری برای پرواز آن هواگرد وجود دارد و فاصله کم نیز باعث کاهش ایمنی می‌شود.

برای آزمایش این فناوری، اولین پرواز هم‌زمان چندین پهپاد بزرگ در اروپا انجام شد و طی آن در یک فضای ۱۵ کیلومتر مربعی، ۱۴ هواپیمای بدون سرنشین تحت شبیه‌سازی‌های مختلف قرار گرفتند تا صحت عملکرد پلتفرم تأیید شود. در آنجا، موقعیت‌های مختلف مانند فقدان سیگنال GPS و برخورد‌ها اجرا شد تا مدت‌زمان واکنش خلبانان برای حل آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. سپس از همه این موارد برای کمک به کامل شدن پلتفرم استفاده شد.

بالبستر در ادامه گفت: زمانی که اپراتور هواپیمای بدون سرنشین بداند که دو حباب در حال برخورد هستند، زمان واکنش به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. نتیجه دیگری که از این آزمایش به دست آوردیم این بود که توانستیم بسته به سناریوی در حال تغییر، حداقل جداسازی در لحظه را تنظیم کنیم. کاری که ما انجام دادیم این بود که بررسی کنیم چگونه برخاست و فرود هواپیما‌های بدون سرنشین را مدیریت کنیم. برای به‌دست‌آوردن مقبولیت اجتماعی، ما باید تمام عملیاتی را که در آنجا اتفاق می‌افتد از فرود گرفته تا شارژ باتری را بهینه‌سازی کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دوطرح از دانشگاه صنعتی برگزیده در رویداد ملی ارزش مس
۷۰ طرح کلان کشاورزی آذربایجان‌غربی آماده جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی 
تأکید بر اهمیت صیانت از بنا‌های تاریخی و باستانی کشور
تعیین تکلیف ۲۷ هزار ردیف کالا به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان در انبار‌های اموال تملیکی و گمرکات
نان کامل بخورید تا چاق نشوید
تولید دستگاه برای استخراج DNA یا همان ژنوم
پیش بینی تولید بیش از ۲۱ هزار تن آبزیان در آذربایجان‌غربی
لغو جنگ‌های شبانه و کنسرت‌ها با هدف پیشگیری از شیوع آنفلوانزا
رفع توقیف بیش از ۲۰۰ هزار خودرو در تابستان امسال
مروری بر چند مستند و فیلم از قاب تلویزیون
مهار آتش‌ سوزی ۲ مجتمع مسکونی در مشهد
کتاب «روان‌درمانی معنوی» روانه بازار نشر شد
تشخیص ۹۰ درصدی بیماری‌های ژنتیکی با یک محصول ایران ساخت
برگزاری جلسه ویژه مدیریت بحران در پی هشدار سطح قرمز هواشناسی
نگاهی به نقش پژوهش در تولیدات رسانه ای
تخصیص ارز ثبت سفارش‌های زیر ۱۰۰ هزار دلار در تالار دوم
صدور گواهی انحصار وراثت، غیرحضوری و خودکار شد
مردم ۵۰ درصد از هزینه‌های سلامت را از جیب پرداخت میکنند
شناسایی هزارو ۲۸۰ ساخت و ساز غیرمجاز در پایتخت
مرگ نصاب جوان دستگاه اسپیلت بر اثر سقوط از ساختمان ۶ طبقه در لاهیجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
اتوبوس‌های قم ۲۶ آذر رایگان شد
امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
کارآمدی حکمرانی دینی شرط تحقق ایران قوی است
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
دو وب‌سایت فروش بلیت الکترونیکی هواپیما مسدود شد
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
اعلام وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آغاز پیش ثبت نام اعتکاف دانش آموزی در استان کرمان  (۱ نظر)
بارش برف وباران در برخی نقاط استان کرمان  (۱ نظر)
ممنوعیت استفاده از گرما تابش و میز آتشدان در مراکز گردشگری و تجاری خراسان رضوی  (۱ نظر)
طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز نیازمند ۱۵ همت اعتبار  (۱ نظر)