دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: سردار سلیمانی, میدان و دیپلماسی را دو بال پرنده منافع ملی کشور می دانست که با آن ها به طور متوازن پرواز و حداکثر منافع ملی کشور را تأمین کرد.
آقای حسین امیرعبداللهیان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه اساساً جمهوری اسلامی در بحران های منطقه ای جزو معدود کشورهایی است که از همان ابتدای بحران, تمرکزش بر راه حل سیاسی و تمرکز قوی است, افزود: ایران در موضوع سوریه طرح 4 ماده ای داشت و در بحث یمن هم طرح سیاسی را ارائه کرده است.
وی افزود: صهیونیست ها نشان دادند جز زبان زور و قدرت, زبان دیگری را نمی فهمند؛ مذاکره و سازش با آنها اگر می خواست جواب دهد «انور سادات» ده ها سال پیش در «کمپ دیوید» سازش کرد و رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت اما نتیجه آن این شد که امروز مردم مصر با همه فراز و نشیب ها, یکی از قوی ترین جمعیت بزرگ افکار عمومی جهان اسلام هستند که در حمایت از فلسطین, عمل می کنند.
آقای امیرعبداللهیان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن این که مقاومت و ایستادگی در مقابل جاه طلبی ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی را اصل می داند اما در عین حال راه حل دموکراتیکی را به عنوان راه حل سیاسی پیشنهاد کرده و بارها این راه حل در اظهارات مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است و در سال های اخیر توانستیم آن را به عنوان طرح سیاسی در سازمان ملل ثبت کنیم.
وی ادامه داد: مبنای این طرح, این است که بین ساکنان اصیل فلسطین باید یک رفراندوم برگزار شود زیرا از سال 1948 که رژیم صهیونیستی توسط آمریکا و متحدانش به رسمیت شناخته شد هیچ نظرخواهی از مردم فلسطین درباره وضعیتشان نشد و با گذشت بیش از هفت دهه، هیچ گاه این نظام بین الملل مدعی دموکراتیک بودن و احترام به حقوق بین الملل داشتن؛ این اجازه را به مردم فلسطین نداده است.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران در این طرح می گوید آوارگان باید به موطن اصلی خود برگردند، رفراندوم بین همه فلسطینیان اصیل اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی برگزار شود. در نتیجه این رفراندوم باید یک نظام سیاسی منتخب متشکل از یهودی، مسیحی و مسلمان در فلسطین شکل بگیرد؛ این نظام سیاسی منتخب وظایف مختلفی دارد و یکی از وظایفی که باید انجام دهد این است که منتخبان مردم فلسطین نسبت به وضعیت مهمانان ناخوانده ای که سرزمین آنها را اشغال کردند، تصمیم بگیرند.
آقای امیرعبداللهیان افزود: این طرح با همه ساز و کارهایی که قابلیت اجرایی دارد، ارائه شده است.
وی گفت: باور داریم که صهیونیست ها موجودات و غده سرطانی در منطقه و دنیای امروز ما هستند که یهودی ها را هم به گروگان و اسارت خود گرفتند و یکی از چالش های اجتماعی امروز داخل سرزمین های اشغالی، درگیری میان بخشی از یهودیان و صهیونیست ها در عرصه های مختلف است.
آقای امیرعبداللهیان افزود: در عربستان سعودی پس از روی کار آمدن آل سلمان، درگیری میان خاندان ملک سلمان و آل سعود رخ داد و تصفیه های عجیب و بزرگی میان آنها انجام شد.
وی ادامه داد: محمد بن سلمان هم که ولیعهد جوان عربستان است تلاش کرد با طرح برخی از اصلاحات بتواند فضای جدیدی را ایجاد کند.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل اضافه کرد: سعودی ها از موضع متکبرانه و مغرورانه با مسائل منطقه برخورد و تصور می کردند در مدت سه هفته, حوثی ها را نابود می کنند و سراسر یمن را به اشغال خود در می آورند و می خواستند با آنها مانند یکی از استان های عربستان سعودی رفتار کنند.
آقای امیرعبداللهیان گفت: اما طولانی شدن جنگ یمن و مقاومت مردم این کشور و برخورد معقول و مقتدرانه انصارالله و متحدانش در یمن, معادله را عوض کرد و قدرت مردمی یمن, امنیت سعودی را با چالش مواجه کرده است.
مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اینکه سعودی ها تلاش کردند برای ایران مزاحمت ها و مشکلات زیادی را ایجاد کنند, افزود: هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد که عربستان سعودی در دوره ترامپ, خودش را برای ورود ترامپ به یک جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران آماده کرده بود و از هیچ کوششی برای این منظور دریغ نکرد.
آقای امیرعبداللهیان ادامه داد: حتی زمانی که برجام می خواست در آن مقطع به نتیجه برسد ”سعود الفیصل“ به محل مذاکرات رفت و با کری دیدار کرد و پس از این ملاقات, آمریکایی ها درخواست تأخیر در مذاکرات را کردند.
وی اضافه کرد: به آمریکایی ها تعهد و امتیازات زیادی دادند تا مبادا آمریکایی ها به ایران امتیاز بدهند و این رفتار غیرسازنده عربستان سعودی را هیچ گاه فراموش نمی کنیم.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: عربستان سعودی تاکنون نسبت به 460 زائر و شهید ما در حادثه منا مسئولانه عمل نکرده و نسبت به دیه آنها و واکاوی این موضوع به مسئولیت خود عمل نکرده است.
آقای امیرعبداللهیان افزود: رفتار غیرسازنده عربستان در عراق و در قبال سوریه و در منطقه برای همه روشن است اما اخیراً شاهد اظهارات مثبتی از آقای محمد بن سلمان بودیم؛ با برخی از اخباری که وجود دارد به نظر می آید سعودی ها تا اندازه ای بر سر عقل آمدند و می خواهند رویکردشان را از مسیر غیرسازنده به مسیر مثبت تغییر دهند.
وی اضافه کرد: پیام هایی که از طریق عراق و برخی دیگر از دوستان ما می دهند مثبت است و این را به فال نیک می گیریم.
مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه سعودی ها می توانند با رفتار سازنده خود به ثبات و امنیت منطقه کمک کنند, افزود: نقش جمهوری اسلامی ایران و سعودی می تواند برای آینده منطقه, نقش مؤثری باشد؛ در عین حال فکر می کنیم اگر این پیام آقای محمد بن سلمان به همراه رفتار سازنده و اعمال سیاست های سازنده منطقه ای باشد می توان از آن استقبال کرد.
آقای امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این روزها بحث های زیادی درباره دیپلماسی و میدان می شود, گفت: به عنوان کسی که حدود دو دهه در وزارت خارجه فرصت همکاری دور و نزدیک با سردار سلیمانی عزیز را داشتم به جرأت می توانم بگویم که اول سردار سلیمانی هیچ گاه از جیب مردم هزینه نمی کرد و دوم سردار سلیمانی, میدان و دیپلماسی را دو بال پرنده منافع ملی کشور می دانست که با آن ها به طور متوازن پرواز و حداکثر منافع ملی کشور را تأمین کرد.
وی افزود: در بسیاری از جاها معادله برعکس بود؛ اگر ما در میز مذاکره می توانستیم حرف بزنیم و اگر ما را به عنوان دیپلمات در جهان تحویل می گیرند به علت عقبه و داشته هایمان است.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل اضافه کرد: این داشته ها در سطوح و حوزه های گوناگون است که یک سطح آن، علم و فناوری و دانش هسته ای است و سطح دیگر آن توان بالای دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.
آقای امیرعبداللهیان گفت: مردم ما نباید فراموش کنند آمریکایی ها زمانی به عراق صدام حمله کردند که همه دندان ها و ناخن های صدام را کشیده بودند.
او ادامه داد: حکومت بعث عراق حتی یک راکت با برد 10 کیلومتر هم در اختیار نداشت و هر چه بود به اسم بازرسان سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی نابود کرده بودند؛ آمریکایی ها مطمئن بودند که آنها هیچ چیز ندارند و سپس وارد شدند.
آقای امیرعبداللهیان افزود: آمریکایی ها زمانی وارد افغانستان شدند که نیروهای مقاوم در کوه و کمر داشت اما توان دفاعی ایستادگی در مقابل آمریکا را نداشت.
مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل ادامه داد: ظرفیت منطقه ای ما از دیگر عوامل است؛ در منطقه نفوذ عمیق داریم و این به علل تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و گفتمان انقلاب اسلامی و دیگر علل است.
آقای امیرعبداللهیان با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی, پشتوانه و عقبه عملیاتی دارد, افزود: در موضوع حمایت از فلسطین، جمهوری اسلامی ایران می گوید با قدرت از مقاومت دفاع می کنیم و این دفاع را در عرصه های مختلف نشان می دهد لذا میدان دست ما دیپلمات ها را در میز مذاکره به شدت باز کرده است.
او اضافه کرد: البته در جاهایی هم ممکن است میدان به ظرفیت دیپلماسی نیاز داشته باشد و همیشه تعامل مستقیم در این رابطه وجود داشته است.
آقای امیرعبداللهیان با اشاره به جلسات سردار سلیمانی و آقای ظریف گفت: این جلسات, خودش به علت ارتباط مستقیم میدان و دیپلماسی بود؛ سردار سلیمانی از دو بال میدان و دیپلماسی به خوبی استفاده می کرد و برای ما هم ظرفیت بسیار بزرگی را فراهم کرد؛ یکی از ویژگی های برجسته سردار سلیمانی نگاه به افق های دور و آینده بود.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل افزود: ایشان برای چند دهه نفوذ انقلاب اسلامی را در منطقه نهادینه و امنیت ملی ما را تضمین و ساز و کاری را در مجموعه زیر نظر خود تقویت و تثبیت کرد که آثار و برکاتش را در حوزه تأمین حداکثری امنیت ملی ایران و منطقه و اهداف جمهوری اسلامی ایران برای حداقل دو تا سه دهه آینده می بینید و حلاوت آن را می چشید.