همکاری وزارتخانههای راه و نیرو با شهرداری
اقدام مشترک برای کاهش خطرات سیل تهران
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی: ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر و حریم رود درههای تهران، تخریب میشوند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی از اقدام مشترک وزارتخانههای راه و شهرسازی و نیرو با شهرداری برای کاهش مخاطرات سیل تهران خبر داد.
آقای علی بیتاللهی با اعلام این مطلب، بر ضرورت ایمنی شهری در مقابل سیل تاکید کرد و گفت: ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر و حریم رود درههای تهران، تخریب میشوند.
وی با اشاره به اینکه در پی وقوع سیلاب اوایل امسال که چند استان و شهر کشورمان را در برگرفت موضوع خطر سیل استان تهران مورد توجه قرار گرفت افزود: در این خصوص جلسات متعددی با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف و با محوریت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در شهرداری تهران برگزار شد.
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ادامه داد: طرحهای مختلفی برای کاهش خطر سیل احتمالی تهران مطرح شد که در نهایت با جمعبندی این طرحها، مواردی، مورد تاکید و تایید قرار گرفت که شامل طرح راهاندازی سامانه هشدار سیل استان تهران بود که مسئولیت اجرایی آن را سازمان هواشناسی کشور با مدیریت و کارفرمایی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران بهعهده گرفت.
پیشنهاد ارتقای ایستگاه هواشناسی از ۸ به ۵۰
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت : در این طرح، مدلهای عددی، ایستگاههای هواشناسی، استفاده از تاسیسات ماهوارهای، ارتقای هشت ایستگاه هواشناسی به ۵۰ ایستگاه موردتوجه قرار گرفت که در خصوص هزینههای جانبی این طرح و خرید تجهیزات هواشناسی و سامانه ها، برآورد هزینه به صورت تقریبی هم انجام شد.
آقای بیتاللهی تصریح کرد: با هدف کنترل سیلاب، طرح هشدار سریع سیلاب و اجرای طرح آبخیزداری در درهرودهای مشرف به شهر تهران، مورد تاکید قرار گرفت. برای انجام این اقدام گسترده، احداث بندهای رسوبگیری و احداث بندهای تاخیری در مدت زمان پنج ساله پیشنهاد شد که این طرحها میتواند سیلهای مشرف به شهر تهران را کنترل کند و در صورت احداث بندهای فوق، سرعت سیلاب کاهش مییابد و رسوبهای درشت و مخرب از سیلاب تفکیک خواهد شد که این طرحی است که در کل دنیا نیز انجام میشود.
وی بند دیگر پیشنهاد را، تامین ایمنی شهری در مقابل سیل احتمالی تهران عنوان کرد و گفت: توسعه نامتوازن شهر تهران در مسیر بستر و حریم رودخانههای شهر تهران که مورد تصرف واقع شدهاند و در این مسیر پرخطر، ساختمانهای متعدد ساخته و عرض معابر در مسیر دره رودهای دارآباد، فرحزاد و درکه محدود شده و طبیعت این منطقه را به هم زده است، بررسی و در جلسات فوق ارایه شد.
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: هدف از این پیشنهاد، شناسایی، پاکسازی، بهسازی و آزادسازی بستر و حریم رودخانههای مشرف به شهر تهران بوده است.
مرکز تحقیقات مسئول ارزیابی ریسک سیل احتمالی تهران
آقای بیتاللهی گفت : مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی داوطلب ارزیابی ریسک سیل تهران شد و این مسئولیت به این مرکز سپرده شده است.
وی افزود : در این باره مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، ارزیابی مشخصی را از مسائل تهران در خصوص ریسک سیل با رویکرد تخریب ساختمانهای واقع در بستر و حریم رود درهها که در معرض خطر قرار دارند انجام و مسائل احتمالی را در خصوص سیلاب، ارزیابی و راهحلهای مناسب را پیشنهاد میدهد.
آقای بیتاللهی گفت: چهار بند بررسی و پیشنهاد شده در خصوص ایمنی شهر تهران با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی در این خصوص، ۱۸ خرداد از سوی وزیر راه و شهرسازی به رئیسجمهوری همراه با برآورد هزینهها ارسال شد.
وی افزود : همچنین درخواست وزارت راه و شهرسازی از معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، برای تامین اعتبار این طرح در مردادماه انجام شد.
آقای بیتاللهی گفت : پیشنهاد شده است تا طرحهای ارسالی به صورت جزئیتر بررسی و هماهنگی بین وزارتخانههای نیرو، راه و شهرسازی و شهرداری تهران انجام شود که لازمه آن ضرورت اقدام مشترک و برنامههای عملیاتی موردتایید هر سه دستگاه ذکر شده است.
دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی از فعالیتهای مثمر شهرداری تهران و همچنین مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی در خصوص موضوع ضرورت ایمنی شهری در مقابل سیل احتمالی تهران خبر داد و افزود : پیگیریهای متعددی از سوی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونت فنی شهرداری تهران در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه ملموسی در این باره برسیم.
وی در خصوص ساخت و سازهای که در دره رودهای تهران انجام شده است، گفت: هدف از این بندی که در مورد آن توافق انجام شده ، رهاسازی بستر از ساخت و سازهای غیرقانونی است.
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی افزود : تصمیم این است که ساخت و سازهایی که غیرقانونی در حریم رود درههای تهران ایجاد شده است تخریب شوند و عرض معابر و مسیلها به حالت طبیعی خود برگردد که این عزم در شهرداری تهران هماکنون وجود دارد.
آقای بیتاللهی تصریح کرد: عملیاتی کردن این اقدامات نیاز به تجهیزات، کارکنان و مسائل اجتماعی دارد. در هر صورت نباید اجازه داده میشد که این ساخت و سازها در مسیر روددرهها انجام شود. اما حالا که این ساخت و سازها انجام شده، پاکسازی فوری امری ضروری است.
ساخت و سازهای غیرقانونی در مسیر رود درههای تهران
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت : در مناطق گلابدره، فرحزاد و درکه، ساختوسازهای غیرقانونی فراوانی انجام شده است و همچنین در حریم گسلهای این مناطق نیز شاهد ساخت و سازهای بیضابطه هستیم که باید شهرداری تهران این مسائل را برطرف کند و در اینکار حتما از موازی کاری اجتناب خواهد شد.
وی افزود : مسامحه کردن در خصوص این ساخت و سازهای غیرقانونی ممکن است در مقطع زمانی کوتاهی موجب رضایت ساکنان شود، اما مسلما برای حل مشکلات ، آزادسازی مسیرهای پرخطر از ساخت و سازهای غیرقانونی ملاک عمل است.