• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۰۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
خوزستان » اجتماعی
گزارش مکتوب...

آزاد راهی که مردم را به سوی جاده مرگ می برد

سرعت در حمل و نقل و ایمنی و آسایش از کارکردهای آزاد راه ها است .

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز خوزستان؛آبان ماه سال 1389 یکی از ماندگارترین روزهای صنعت راه سازی کشور بود. روزی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های راهسازی کشور با حضور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید. آزادراه پل زال که با هدف اتصال استان خوزستان به لرستان و به عنوان بخشی ازکریدور جاده‌ای شمال به جنوب کشور طراحی و به اجرا رسید، یک مژده بزرگ به مردم خوزستان و لرستان بود تاکابوس مسیر صعب العبور اندیمشک به خرم آباد که به جاده مرگ معروف بود پایان یابد.

بهره برداری از مسیر خرم‌آباد-پل زال که بیش از 104 کیلومتر طول دارد، قطعه اول آزادراه خرم‌آباد-اندیمشک بوده که هم زمان با بهره برداری از آن زمینه برای کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی چشمگیر سالانه 900 میلیارد ریال در مصرف سوخت همراه داشت.

آزاد راهی که مردم را به سوی جاده مرگ می برد

این افزایش دوباره عوارض سبب اعتراض رانندگان و مسافران مسیر شمال به جنوب شده و به دلیل این گرانی، رانندگان ترجیح می‌دهند از جاده نامطمئن و قدیمی، اما ارزان خرم‌آباد-پلدختر که از آن به جاده مرگ یاد می‌شود عبور کنند که سبب افزایش تصادفات و تلفات شده است.

علی رضا راننده کامیون حمل مواد غذایی است که هفته ای یکبار مسیر جاده قدیم اندیمشک –خرم آباد را طی می کند .او می گوید از وقتی که خبر گران شدن عوارضی جاده اندیمشک به خرم آباد را شنیده ترجیح می دهد همچون گذشته از جاده مرگ عبور کند تا هزینه کمتری بر بار او متحمل شود.

محسن هم از اهالی پل دختر است که شاهد فرو ریختن چند پل و از بین رفتن زیرساختهای این جاده در سیل امسال بوده . او ماجرای تلخ چند سال پیش و مرگ رانندگان در سفرها را بازگو می‌کند تا گوشزد کند استفاده مجدد از جاده نا ایمن اندیمشک پل دختر به جای آزاد راه چه خطراتی می تواند دوباره به بار آورد.

آزاد راهی که مردم را به سوی جاده مرگ می برد

سجاد هم مسافر جنوب است .او را در ورودی شهر اندیمشک دیدم و از او در خصوص عوارضی آزاد راه می پرسم که می گوید : از این مسیر به علت گران بودن عوارضی گذر نکرده و ترجیح داده تا خطر جاده مرگ را به جان بخرد و از مسیر پل دختر وارد اندیمشک شود.

باید گفت عوارض این آزادراه از ابتدای بهره برداری خبرساز بود و عده ای در این خصوص گلایه داشتند و امروز نیز با گذشت حدود 9 سال از این بهره برداری، عوارض آزادراه پل زال –خرم آباد همچنان خبرساز و نارضایتی مردم استان های لرستان و خوزستان و مسافران بین جاده ای را به همراه داشته.

آخرین بار نرخ عوارض دریافتی از خودروها در آزاد راه ۱۰۴ کیلومتری خرم آباد - پل زال از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ افزایش یافت.

امسال نیز نرخ عوارض جدید برای ابتدای شهریور ماه ۹۸اعمال می شود که در این راستا عوارض دریافتی از خودروی سواری از ۱۵ هزار به ۱۸ هزار تومان، مینی بوس از ۳۰ به ۳۱، وانت از ۳۰ به ۳۵، اتوبوس از ۳۵ به ۳۶، سه محور از ۴۵ به ۵۵ و تریلی از ۵۵ به ۶۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

البته مسافران عبوری علاوه بر 18 هزار تومان آزاد راه پل زال به خرم آباد باید 5 هزار تومان هم عوارض آزاد راه اندیمشک به پل زال را هم بدهند که با یک حساب سر انگشتی می شود 23 هزار تومان و رفت و برگشتی می شود 46 هزار تومان، که به صرفه نیست.

آزاد راهی که مردم را به سوی جاده مرگ می برد

آنطور که مدیر آزاد راه خرم آباد به پل زال می گوید عوارض مصوب امسال افزایشی بین 3 تا 25 درصدی داشته.به گفته او این افزایش قیمت توسط بررسی های فنی میان سرمایه گذار بخش خصوصی و نمایندگان وزارت راه انجام شده و طبق قراردادهایی که با اداره راه و شهرسازی منعقد شده سالانه بر اساس تورم می بایستی قیمتها افزایش داشته باشد تا سرمایه گذار بخش خصوصی بتواند به درصدی از میزان سود سرمایه ای خود برسد.

آقا حسین از کارمندان عوارضی اندیمشک می گوید در مواقعی از سال همچون ایام تعطیل به ویژه هنگام پیاده روی اربعین، این آزاد راه با ازدحام زوار و مراجعان مواجه می شود و ترافیک حمل و نقل درآن بالا می رود که به دنبال آن باید خدمات دهی را در این مسیر بیشتر کنیم و لازمه آن هم هزینه کرد بیشتر است.

افزایش قمیت بالای عوارض موجود کشاورزان منطقه را نیز  با مشکلات زیادی مواجه کرده .

آنطور که آقای ناصری شهروند دزفولی و فعال در زمینه صادرات محصولات کشاورزی می گوید : با توجه به قیمت‌های ذکر شده، بخش کشاورزی دزفول، اندیمشک و استان خوزستان با مشکل مواجه و با این هزینه و فشارهای موجود بر کشاورزان و افزایش هزینه‌ها، روند تأمین نیاز شهروندان به مرور زمان با مشکل مواجه می‌شود.

آقای نوروزی مدیر آزاد راه اندیمشک –پل زال هم با قبول کردن برخی کاستی ها و نبود خدمات کامل بین راهی می گوید: با حضور وزیر ارتباطات و در طول ماه‌های اخیر اقدامات خوبی برای بهبود وضع مخابراتی و دسترسی شهروندان به خدمات تلفن همراه در این مسیر به اجرا رسید و برخی مشکلات موجود کاهش یافت ولی رفع کامل این موضوع و مشکلات دیگر نیازمند توجه بیشتر مسئولان و بخش خصوصی است.

علاوه بر این موضوع در زمینه روشنایی، نصب برخی علائم راهنمایی و رانندگی این مسیر دارای مشکلاتی است که در حال برطرف شدن است و علاوه بر این باید برای پیش بینی احداث دوربرگردان در مسیر به تعداد مورد نیاز حضور ماموران پلیس، سهولت ارائه خدمات حوزه بهداشت و درمان و هلال احمر، احداث مجتمع رفاهی، پمپ بنزین و مسجد در آزاد راه پل زال به خرم آباد چاره اندیشی و اقدامات مورد نیاز صورت گیرد.

تعرفه‌های کنونی سبب شده که میزان تردد از جاده قدیم اندیمشک به خرم آباد، افزایش یابد با توجه به کاهش سطح درآمد خانوارها و مشکلات اقتصادی اخیر، برخی از شهروندان امکان پرداخت این هزینه را ندارند.

مسئولان وزارت راه باید برای کاهش هزینه‌های شهروندان جهت عبور از این مسیرجاده‌ای چاره اندیشی کنند، کسی منکر هزینه‌های بالای نگهداری آزاد راه پل زال به خرم آباد نیست ولی تعرفه‌های موجود با سطح درآمد شهروندان مطابقت ندارد و نیازمند اصلاح است.

در صورت عدم کاهش و حتی افزایش عوارض آزاد راه پل زال به خرم آباد مردم بیش از گذشته به مسیر قدیم و عبور از آن تشویق می‌شوند و این یعنی، کاهش درآمد بخش خصوصی و افزایش سوانح جاده‌ای که خود بر خلاف اهداف تعیین شده برای احداث این مسیر است و بار مالی جدیدی بر دوش دولت و جامعه قرار می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های آبادان و خرمشهر
اختتامیه جشنواره ورزشی نیروی دریایی ارتش
تامین بیش از نیمی از لیمو ترش کشور در فارس
گذشت اولیای دم و نجات محکوم از قصاص
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
اختلاف در اروپا بر سر مسدودی ۲۱۰ میلیارد یورو از دارایی روسیه
محبت اهل بیت (ع) محور مشترک وحدت شیعه و سنی است
بانوان آذربایجان شرقی کارآفرین و خلّاق برای اقتصاد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
هوا در ۸ منطقه اصفهان و دو شهردیگر پاک است
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق شاهرود
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین از بامداد امروز در زنجان
تجليل فعالان قرآني بسيج در چلچراغ آيه ها
برخورد پراید با گاردریل در جاده مایان_ تبریز با ۶ مصدوم
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
دستاورد نوین دانشمندان برای بازسازی و توقف تخریب دیسک بین‌مهره‌ای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۲ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (بیست ودوم آذرماه ۱۴۰۴)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)