پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر راه: اگر قرار باشد قطار پرسرعت در کشور داشته باشیم، باید سرعت آن بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت باشد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ سعید رسولی مدیرعامل راهآهن امروز در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران با اشاره به روند اجرایی قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان پس از تصمیمات وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اجرای این پروژه برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گذاشته شده است، اما طرح در قانون به نام شرکت راهآهن است.
وی افزود: در تفاهمنامهای که با مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به امضا رساندیم، مسئولیت اجرای پروژه برعهده شرکت ساخت قرار داده شده؛ راهآهن و شرکت ساخت در این پروژه به صورت مشترک با یکدیگر کار میکنند؛ یعنی بررسی و نظارت میدانی با شرکت ساخت است و صورت وضعیتها را بررسی میکند و پس از تایید برای راهآهن میفرستد و تأیید نهایی و پرداخت آن در شرکت راهآهن انجام میشود.
مدیرعامل راه آهن گفت: راهآهن و شرکت ساخت از یک خانواده هستند و امیدواریم با اجرای این پروژه فصلی جدید در همکاریهای ما و شرکت ساخت در ساخت طرحهای راهآهن کلید بخورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اتاقی در شرکت راهآهن به شرکت ساخت اختصاص داده شده و مشارکت عملی خود را در این باره آغاز کردهایم و نماینده راه آهن عضو شورای فنی شرکت ساخت شده است.
مدیرعامل راهآهن گفت: در هفته جاری با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از روند اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران_قم_ اصفهان بازدید میکنیم.
رسولی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه در بخشهای مختلف متفاوت است افزود: ضرورت دارد سرعت این قطار، سرعتی قابل قبول باشد. مذاکرات برای ارتقای سرعت این قطار با سازمان برنامه و بودجه آغاز شده تا سرعت از ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد.
وی تأکید کرد: اگر قرار باشد قطار پرسرعت در کشور داشته باشیم، باید سرعت آن بالای ۳۰۰ کیلومتر باشد.
رسولی همچنین درمورد قطار برقی تهران ـ مشهد گفت: کارهای پروژه انجام شده است، اما هنوز طرف چینی نتوانسته است تضامین لازم را تأمین کند که در صورت ارائه طرف چینی، پروژه آغاز میشود.
وی افزود: در مورد خط آهن رشت ـ آستارا هنوز فاینانس آذربایجان فعال نشده است.
مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در قطعهای ۴۰ کیلومتری انتشار اسناد مناقصه را آغاز کرده است که باید کار را شروع کنیم.
ایران جزو ۸ کشور دارای فناوری تولید سیگنالینگ
مدیرعامل شرکت راهآهن: تولید ریل ملی به مرحله عمل رسیده و دو سیستم سیگنالینگ داخلی در کشور تولید شده است
سعید رسولی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی که هماکنون در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران در حال برگزاری است، افزود: هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی امروز با حضور شرکتهای داخلی و خارجی در شرایطی آغاز میشود که در پی تشدید تحریمهای ظالمانه و البته متداول، نشاندهنده جزم جدی خانواده راهآهن برای عبورموفقیت آمیز از این برهه تاریخی است.
وی اضافه کرد: ما نه در شعار بلکه در عمل، تحریمهای موجود را به فرصت تبدیل میکنیم و سال ۹۸ سال فرصتها برای حملونقل ریلی خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ باعنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری گفت: این شعار باهدف توسعه توان اقتصادی و کسبوکار نامگذاری شدهاست؛ که از روزهای ابتدایی امسال اقدامات ارزشمندی در حوزه حملونقل ریلی رقم خورد.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال میتوان به استفاده از تبصره ۱۸ و اخذ قرارداد به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای تولید انواع واگن با توان داخلی اشاره کرد، که بانکهای عامل نیز آمادگی خود را برای عاملیت در این پروژه اعلام کردهاند و به زودی شاهد شروع تولید این محصولات در کارخانجات داخلی خواهیمشد.
رسولی با بیان اینکه کار، تلاش، سازندگی و پیشرفت در جمهوریاسلامی ادامه دارد و خواهد داشت تصریح کرد: از شرکتهای خارجی که در جریان توسعه و سازندگی ایران مشارکت داشتهاند تشکر میکنم.
مدیرعامل راهآهن گفت: امروز در حالی هفتمین نمایشگاه حملونقل ریلی آغاز میشود که سومین دوره از آخرین پیشرفتهای حوزه حملونقل ریلی از سوی دانشگاه راهآهن علم و صنعت ارائه میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرایط امروز شرایط جنگ با رویکرد اقتصادی است افزود: دشمنان نظام همچنان درس نگرفتهاند، اما مجدد ثابت خواهیم کرد با ارادهای که امروز در نظام برای توسعه حملونقل ریلی ایجاد شده در سال ۹۸ به این توسعه دست خواهیم یافت.
رسولی به تشریح قراردادهایی که امروز در جریان این نمایشگاه منعقد خواهد شد گفت: از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، به منظور بازگشت اصل و سود سرمایهگذاری در هر حوزهای که باعث بهرهوری و کاهش آلایندگی میشود، اقداماتی انجام شده که بر اساس آن، در حمل و نقل ریلی نیز قراردادی با شرکت بهینهسازی مصرف سوخت امضا خواهیم کرد تا از محل این ماده قانونی، ۲۲ قرارداد سرمایهگذاری در بخش ریلی را اجرایی کنیم.
وی اظهار داشت: ظرفیت مالی این قرارداد، ۹۰۰ میلیارد تومان است که به سرمایهگذاران از محل ماده ۱۲ این قانون، بازگشت داده میشود.
رسولی افزود: همچنین از لوکوموتیو مپ ۲۴ بازدید و از تولید قطعه مرکزی سوزن رونمایی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تولید ریل ملی به مرحله عمل رسیده است؛ همچنین دو سیستم سیگنالینگ داخلی در کشور تولید شده که با عملیاتی شدن آن، ایران در فهرست ۸ کشور دارای تولید فناوری سیگنالینگ در صنعت حمل و نقل ریلی قرار گرفته است.
رسولی با اشاره به مسئولیتهای هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی افزود: این نمایشگاه علاوه بر برخورداری از مزیتهای عام، یک پیام بارز دارد که آن حضور و عزم و اراده تولید کنندگان در خانواده راهآهن برای ارتقا جایگاه خود است.
مدیرعامل راهآهن گفت: اعضای هیئت مدیره شرکت راهآهن در این چهار روز برای رفع مشکلات و موانع حوزه حملونقل ریلی در نمایشگاه حضور دارند تا در صورت نیاز ضمن پاسخگویی جلسات هیئت مدیره را برای اتخاذ تصمیم عاجل برگزار کند.
برنامه امروز هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی به این شرح است:
تفاهمنامه شرکت راهآهن حملونقل با تأمین سرمایه مسکن جهت اتشار اوراق صکوک
قرارداد بین راهآهن و عامل صرفهجویی شرکت توکاربل (ماده ۱۲ قانون)
قرارداد بین راهآهن و عامل صرفهجویی شرکت ریل پرداز سیر (ماده ۱۲ قانون)
افتتاحیه فاز اجرایی ۴۰۰ دستگاه واگن لبه بلند شرکت تجارت کوشش از محل (ماده ۱۲ قانون)