• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۷۶۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
اقتصادی » مسکن

تقویت اقتصاد مسافربری عمومی با اجرای طرح «‌سیر همنام»

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح شبکه سیر همنام هدف، ارزیابی کیفیت خدمات، ارتقای ایمنی و افزایش کیفیت خدمات است، گفت: ورشکستگی تعاونی‌های غیرفعال در طرح «‌سیر همنام» قطعی است.

تقویت اقتصاد مسافربری عمومی با اجرای طرح «‌سیر همنام»به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در همایش هم‌پیمانی خط سیر همنام شرکت‌های تعاونی مسافربری جاده‌ای که با حضور شرکت‌های تعاونی مسافری برگزار شد، گفت : علت اصلی کیفیت پایین خدمات در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نظام نامناسب قیمت‌گذاری است و متأسفانه از گذشته به جای اصلاح سیاست‌های نرخ‌گذاری به دنبال اتهام‌ زدن به شرکت‌های حمل‌ونقل مبنی بر خدمات‌دهی نامناسب بوده‌ایم.
داود کشاورزیان با اشاره به اینکه پس از انقلاب تصمیم گرفته شد شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای کمتر شوند، گفت: 17 شرکت تعاونی در سال 59 تشکیل شد و نیازی نبود بیش از این رقم شرکتی تشکیل شود، چرا کاری را که دو نفر می‌توانند به خوبی انجام دهند به چهار نفر واگذار کنیم و مدعی اشتغال‌زایی باشیم؟
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: البته شاید نارضایتی از سطح خدمات در آن زمان وجود داشت و دولت‌ها به جای پیدا کردن راه‌حل و اصلاح نظام نرخ‌گذاری بدون نقشه راه شرکت تأسیس می‌کردند.
وی با اشاره به مشکلات تعدد شرکت‌های تعاونی مسافری، اظهار داشت: 2 هزار شرکت مسافربری با اسامی مختلف در کشور شکل گرفته است و این مشکل‌آفرین است اما طرح همنامی در سازمان راهداری کلید خورد تا شرکت‌ها به نام شرکت مادر تغییر نام دهند و در مرحله نخست ، شرکت‌هایی که به تهران سفر دارند تقریباً همنام شده‌اند.
کشاورزیان گفت: در بدنه‌سازی و شبکه سیر همنام هدف ارتقای ایمنی و افزایش و ارزیابی کیفیت خدمات است و تقویت رقابت ناسالم در دستور کار نیست.
وی انتقاد کرد: این همه راننده و شرکت داریم در حالی که بهره‌وری ندارند ،‌ اگر شرکتی فعال نباشد ما کنار آن شرکت یک شعبه فعال راه‌اندازی می‌کنیم و از ورشکستگی آن شرکت غیرفعال هم ناراحت نمی‌شویم. ورشکستگی نشانه وجود اقتصاد سالم است و اگر خدمات ارتقا نیابد ورشکستگی طبیعی است، بنابراین قطعاً شرکت‌های غیرفعال و کم‌خدمات در طرح همنام ورشکسته و حذف می‌شوند.
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: از فعالان این بخش و ارتقای کیفیت خدمات در جهت تقویت حمل‌ونقل عمومی اول اتوبوس و سپس مینی‌بوس حمایت می‌کنیم و البته سواری کرایه را حمل‌ونقل عمومی نمی‌دانیم چون در مصرف سوخت صرفه‌جویی چندانی ندارد.
کشاورزیان گفت : مسافران 12 دستگاه سواری معادل یک دستگاه اتوبوس است و تردد 12 درصد سواری یعنی در مجموع با این تعداد مسافر مصرف 100 لیتر سوخت در 100 کیلومتر در حالی که اتوبوس در 100 کیلومتر 35 لیتر سوخت مصرف می‌کند یعنی 65 لیتر در 100 کیلومتر صرفه‌جویی داریم که با احتساب سیر سالانه هر اتوبوس 200 هزار کیلومتر در واقع در سال 130 هزار لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود که با احتساب هر لیتر سوخت 30 سنت در واقع 40 هزار دلار در سال صرفه‌جویی داریم.
وی با تأکید بر اینکه اتوبوس و مینی‌بوس باید از قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف شود، گفت: یک دستگاه اتوبوس 850 میلیون تومان قیمت دارد،تسهیلاتی که ما می‌توانیم ارائه دهیم حداکثر 350 میلیون تومان است و 50 میلیون تومان هم بابت اسقاط ؛ بنابراین یک متقاضی باید 450 میلیون تومان آورده داشته باشد در حالی که در هیچ جای دنیا سهم آورده متقاضی این درصدها نیست، بنابراین روز به روز حمل‌ونقل عمومی ما ضعیف‌تر می‌شود.
کشاورزیان افزود: به هر حال استقبال از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مشوق‌هایی را می‌طلبد، به دنبال آن هستیم که از دولت بخواهیم سود عوارض گمرکی اتوبوس‌ها را حذف کند تا قیمت اتوبوس برای متقاضیان کاهش یابد. همچنین در حال تهیه گزارشی هستیم که به دولت ثابت کنیم استفاده از اتوبوس یعنی کاهش مصرف سوخت.
کشاورزیان تأکید کرد: در طرح همنام هر اتوبوس فقط باید یک بغل‌نویسی به نام شرکت مادر داشته باشد و این گونه نیست که راننده دفترچه خود را بردارد و صبح وارد پایانه شود و نداند با کدام شرکت و یا در کدام مسیر تردد خواهد کرد، بنابراین شرکت مادر باید اتوبوس و راننده خود را بشناسد و آنها در زیرمجموعه شرکت فعالیت کنند.
وی افزود: منطقی نیست که در یک ساعت 10 سرویس برای یک مقصد داشته باشیم و همه آنها با ظرفیت اشغال صندلی بسیار پایینی سیر کنند، می‌توان این را بین ساعات مختلف روز توزیع کرد ضمن آنکه سرویس‌های اضافه باید حذف شوند.
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به لزوم گزینش و آموزش رانندگان و ارائه تسهیلات معیشتی به آنها از سوی شرکت‌های مادر اشاره کرد و گفت: حتی ضروری است شرکت‌های مادر لاستیک اتوبوس را هم تأمین کنند زیرا لاستیک تاریخ مصرف مشخص دارد و باید تحت نظارت شرکت تأمین شود.
کشاورزیان افزود: نرخ بلیت اتوبوس‌ها نیز باید شناور باشد، ضمن آنکه سرویس‌های مازاد باید حذف شود تا ضریب اشغال افزایش یابد.
ریس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: در شبکه سیر همنام ساماندهی شرکت‌ها در قالب شرکت‌های مادر مدنظر است.
وی افزود : ایجاد نمایندگی و شعبه شرکت تعاونی مسافری جاده‌ای از این پس بر اساس آیین‌نامه جدید است و شرکت‌های قبلی نیز باید به تدریج طبق آیین‌نامه جدید عمل کنند، اگر شرکتی نتواند خود را با این اهداف وفق دهد، شکست می‌خورد.

اجرای طرح «شبکه سیر همنام» در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مسافر کشور

رییس سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای از اجرای طرح «شبکه سیر همنام» در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مسافر کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، داود کشاورزیان افزود: اجرای این طرح باید به ارتقا ایمنی، کیفیت و ارزیابی کیفیت خدمات بینجامد.
وی ادغام شرکت‌ های خرد در شرکت‌ های اصلی و برند را از اهداف این طرح بیان کرد و اظهارداشت: این شرکت‌ها می‌توانند در قالب شرکت های بزرگ فعالیت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : فعالیت تحت نام ونظارت شرکت مادر از اصلی‌ترین مباحث در طرح شبکه سیر همنام است.
وی از وجود یک هزار و 600 تا یک هزار و 700 شرکت مسافربری در کشور خبرداد و افزود : این شرکت ها بصورت شخصیت های حقوقی مستقل در مملکت مشغول فعالیت هستند.
کشاورزیان اظهار داشت : وجود این تعداد شرکت مسافری در کشور مشکلات زیادی را در حمل ونقل جاده ای به وجود آورده و سازمان راهداری درصدد تبدیل تعداد شرکت های واجد شرایط در شبکه سیر همنام به چند شرکت با برند تجاری مشخص است.
وی همچنین تعداد شرکت های مسافربری در سطح کشورهای دنیا را حداکثر چهار تا پنج مورد عنوان کرد و اظهارداشت: این منطقی نیست که یک هزار و 600 تا یک هزار و 700 شرکت در ایران فعال باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بدون شک با اجرای طرح شبکه سیر همنام ضمن تقویت مدیریت سفر با اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی مردم می توانند با ایمنی بیشتری سفرهای خود را با اتوبوس انجام دهند و در عین حال روند حوادث رانندگی به شدت کاهشی خواهد بود.
وی با بیان اینکه در طرح شبکه «سیر همنام» باید اسم شرکت بر روی اتوبوس بغل نویسی 
شود و راننده نیز در قالب یک قرارداد با این شرکت کار کند، افزود: منطقی نیست که یک راننده هر جا خواست صورتحساب خود را از یک شرکتی دریافت و به مسیر خود ادامه دهد و 
پس از رسیدن به مقصد با یک شرکت دیکری عازم شهری دیگری شود.
کشاورزیان یادآورشد: سال های گذشته حوادث رانندگی در جاده های کشور به دلیل آشنا نبودن رانندگان با مسیر اتفاق می افتاد اما با نظارت «شرکت همنام» بسیاری از این  نوع حوادث در راه های مواصلاتی مملکت کاهش خواهد یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده
جشن ازدواج ۹۰۰ زوج از فرزندان بازنشستگان نیرو‌های مسلح
پلیس فتا زنجان: هیچ قرعه‌کشی واقعی اطلاعات کارت بانکی نمی‌خواهد
گلابر، مقصد جدید گردشگری و فرصت اشتغال پایدار در زنجان
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
سامانه زیرساخت داده‌های مکانی SDI سرمایه ملی و جهانی است
تمدید مهلت شرکت در مسابقه «تدبر در قرآن» تا ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۴
برگزاری جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت روز مادر
کولاک شدید برف در جاده طالقان به هشتگرد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
حفاظت از منابع طبیعی باید اولویت همه بخش‌ها باشد
فردا آموزش در برخی مدارس سمنان و آرادان غیر حضوری شد
برگزاری نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در تبریز
مسابقات قهرمانی کشتی پهلوانی استان تهران در ورامین
بارش پراکنده باران در سمنان
نمایش توان داخلی صنعت بیمارستان‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی تهران
تصویب طرح توسعه سایت ۲۰۰ هکتاری شهر مهاباد
برگزاری میز خدمت قضایی در شهرستان اسلامشهر
۴ فوتی و مصدوم در حادثه رانندگی بستان آباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
فردا؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)